دکتر ساسان بالغی زاده؛ حمیدرضا ذاکروفایی
چکیده
با توجه به بحثهای طولانی در مورد استفاده از زبان اول در آموزش و یادگیری زبان انگلیسی، این مطالعه با استفاده از روش تحقیق ترکیبی، نقش سطح زبان فراگیران ایرانی در دیدگاه آنها نسبت به استفاده از زبان اول را مورد بررسی قرار داد. پرسشنامهای که در ابتدا توسط شفلر و همکاران (2016) طراحی شده بود، بعد از ویرایش در بین 180 زبانآموز سطح مقدماتی، ...
بیشتر
با توجه به بحثهای طولانی در مورد استفاده از زبان اول در آموزش و یادگیری زبان انگلیسی، این مطالعه با استفاده از روش تحقیق ترکیبی، نقش سطح زبان فراگیران ایرانی در دیدگاه آنها نسبت به استفاده از زبان اول را مورد بررسی قرار داد. پرسشنامهای که در ابتدا توسط شفلر و همکاران (2016) طراحی شده بود، بعد از ویرایش در بین 180 زبانآموز سطح مقدماتی، متوسط، و پیشرفته در چهار آموزشگاه زبان واقع در کرج، ایران به طور متوازن توزیع شد. مصاحبههای نیمه ساختاریافته با 18 شرکتکننده از 3 سطح مختلف برگزار شد. اطلاعات کمی توسط نرم افزار اسپیاساس تحلیل شد. مصاحبهها مورد تحلیل محتوایی قرار گرفتند. در مجموع نتایج نشان داد که سطح زبان فراگیران به طور قابل ملاحظهای روی نظرات آنها تاثیر میگذارد. زبانآموزان مقدماتی سرسختترین حامیان استفاده از زبان اول در کلاس بودند و هر چه سطح زبان آنها افزایش پیدا میکرد ترجیح میدادند از زبان اول کمتر استفاده شود. اطلاعات کمی نشان داد که برخلاف فراگیران سطح متوسط و پیشرفته، اکثر فراگیران سطح مقدماتی موافق استفاده از زبان اول بودند. همچنین مشخص شد که در حالی که فراگیران مقدماتی بیش از همه با استفاده از زبان اول برای دستور زبان موافق بودند، فراگیران سطح متوسط و پیشرفته بیش از همه موافق استفاده از زبان اول برای لغت بودند؛ نتایج این مطالعه میتواند به معلمان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی یا زبان دوم و همچنین تصمیمگیران کمک کند تا نظرات زبانآموزان را بشنوند و تصمیم بگیرند در چه زمان و چه سطحی استفاده یا محدود کردن زبان اول مناسب است.